KLASA 7 B
25 MAJA 2020 R.
TEMAT: SYLWETKA H. SIENKIEWICZA. GENEZA ,,QUO VADIS".
1). Otwórzcie proszę podręczniki na stronie 164 i przeczytajcie wiadomości o autorze
,,Quo vadis", a następnie bardzo starannie i czytelnie wykonajcie o nim notatkę
( w dowolnej formie: w punktach, w formie wykresu itp.).
Pamiętajcie o najważniejszych wydarzeniach z jego życia!
2). Zapoznajcie się z genezą ,,Quo vadis".
https://klp.pl/quo-vadis/a-7055.html
Przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu:
Pisarz tworzył Quo vadis w latach 1895-1896. Uważał ją za najtrudniejszą swą pracę
i nazwał ,,epopeją chrześcijańską".Motywy napisania powieści ujawnia autor w swoich
listach.
1.Studiowanie dzieł Tacyta.
Miałem zwyczaj od wielu lat przed zaśnięciem wczytywać się w dawnych dziejopisów
łacińskich. Najsilniej pociągał mnie jako historyk Tacyt.
2.Wyjazdy pisarza do Rzymu, zwiedzanie miasta.
Siedem lat temu ,podczas mego ostatniego pobytu w Rzymie, zwiedziłem miasto i okolice
z Tacytem w ręku . Kaplica QUO VADIS ,widok Bazyliki św. Piotra , wędrówki po
katakumbach dokonały reszty.
3.Przyjaźń z H. Siemiradzkim, twórcą obrazów:
-Uczta Nerona
-Dirce chrześcijańska
-obrazu przedstawiającego kościół Domine, quo vadis , z którym związana jest legenda
o kamiennym śladzie stóp Chrystusa.
- Pochodnie Nerona
Słynny malarz polski, Siemiradzki ,który zamieszkiwał wówczas w Rzymie, był moim
przewodnikiem po Wiecznym Mieście i podczas jednej z wędrówek pokazał mi kapliczkę
QUO VADIS.
4.Poszukiwanie analogii do sytuacji Polski ( zabory ,polityka Bismarcka wobec Polski )
Ligowie mieszkali między Wisłą a Odrą , byli więc Polakami. Symbolicznego znaczenia
w tej sytuacji nabiera scena zwycięskiej walki Ursusa z turem germańskim w cyrku.
Oczywiście, prześladowania ,które Polacy cierpią pod jarzmem Prus , a szczególnie pod
jarzmem Rosji, miały wielki wpływ na moje zamiary.
5. Nie bez znaczenia były też wrażenia z lektury Ben Hura Wallona , Irydiona Krasińskiego
oraz powieści Kraszewskiego dotyczących tej epoki.
Artystyczne i patriotyczne motywy podjęcia tematu ilustruje wypowiedź pisarza:
Czułem się kuszonym przez myśl przeciwstawienia w pracy artystycznej tych dwóch
światów , z których jeden był potęgą rządzącą i wszechmocną machiny administracyjnej
- drugi reprezentował wyłącznie siłę duchową.Myśl ta pociągnęła mię jako Polaka przez
swą ideę zwycięstwa ducha nad siłą materialną, jako artystę porywała mię przez
wspaniałe formy , w jakie obfitował świat starożytny.
Przypomnieliście sobie najważniejsze informacje o H .Sienkiewiczu
i poznaliście genezę ,,Quo vadis" . Jutro poznamy świat przedstawiony w powieści
H. Sienkiewicza .
Zapraszam
Bartosz.K 7B
OdpowiedzUsuńKrzysztof S 7b
OdpowiedzUsuńLinda R. 7B
OdpowiedzUsuńSzymon.a 7b
OdpowiedzUsuńOlek D. 7b
OdpowiedzUsuńWeronika Ś 7b
OdpowiedzUsuńMilan P 7B
OdpowiedzUsuńJulia W 7b
OdpowiedzUsuńTymoteusz P. 7B
OdpowiedzUsuńJagoda.M 7b
OdpowiedzUsuńWiktor C. 7b
OdpowiedzUsuńPola.J 7b
OdpowiedzUsuńBruno K. 7B
OdpowiedzUsuńNikola H.7b
OdpowiedzUsuńAlex B. 7B
OdpowiedzUsuńMarcelina.K 7b
OdpowiedzUsuńMagdalena.M 7B
OdpowiedzUsuń