poniedziałek, 25 maja 2020



KLASA 7 S 

25 MAJA 2020 R. 

TEMAT: SYLWETKA H. SIENKIEWICZA. GENEZA ,,QUO VADIS".


1). Otwórzcie proszę podręczniki na stronie 164 i przeczytajcie wiadomości o autorze

 ,,Quo vadis",  a następnie bardzo starannie i czytelnie wykonajcie o nim notatkę

 ( w dowolnej formie: w punktach, w formie wykresu itp.).

 Pamiętajcie o najważniejszych wydarzeniach z jego życia!


2). Zapoznajcie się z genezą ,,Quo vadis".


https://klp.pl/quo-vadis/a-7055.html


Przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu: 
Pisarz tworzył Quo vadis w latach 1895-1896.  Uważał ją za najtrudniejszą swą pracę 

i nazwał ,,epopeją chrześcijańską".Motywy napisania powieści ujawnia autor w swoich

 listach.

1.Studiowanie dzieł Tacyta.

Miałem zwyczaj od wielu lat przed zaśnięciem wczytywać się w dawnych dziejopisów 

łacińskich. Najsilniej pociągał mnie jako historyk Tacyt.


2.Wyjazdy pisarza do Rzymu, zwiedzanie miasta.

Siedem lat temu ,podczas mego ostatniego pobytu w Rzymie, zwiedziłem miasto i okolice

z Tacytem w ręku . Kaplica QUO VADIS ,widok  Bazyliki św. Piotra , wędrówki po 

katakumbach  dokonały reszty.


3.Przyjaźń z H. Siemiradzkim, twórcą obrazów:

-Uczta Nerona
-Dirce chrześcijańska
-obrazu przedstawiającego kościół Domine, quo vadis , z którym związana jest legenda 
o kamiennym śladzie stóp Chrystusa.
- Pochodnie Nerona

Słynny malarz polski, Siemiradzki ,który  zamieszkiwał wówczas w Rzymie, był moim 

przewodnikiem po Wiecznym Mieście i podczas jednej  z wędrówek pokazał mi kapliczkę 

QUO VADIS.


4.Poszukiwanie analogii do sytuacji Polski ( zabory ,polityka Bismarcka wobec Polski )

Ligowie mieszkali między Wisłą a Odrą , byli więc Polakami. Symbolicznego znaczenia 

w tej sytuacji nabiera scena zwycięskiej walki Ursusa  z turem germańskim w cyrku.


Oczywiście, prześladowania ,które Polacy cierpią pod jarzmem Prus , a szczególnie pod

 jarzmem Rosji, miały wielki wpływ na moje zamiary.


5Nie bez znaczenia były też wrażenia z lektury Ben Hura Wallona , Irydiona Krasińskiego

oraz  powieści  Kraszewskiego dotyczących tej epoki.


Artystyczne i patriotyczne motywy podjęcia tematu ilustruje wypowiedź pisarza:


Czułem się kuszonym przez myśl  przeciwstawienia  w pracy artystycznej  tych dwóch

 światów  ,  z których jeden  był potęgą rządzącą i wszechmocną machiny administracyjnej 

- drugi reprezentował wyłącznie siłę duchową.Myśl ta pociągnęła mię jako Polaka  przez

 swą ideę  zwycięstwa ducha nad siłą materialną, jako artystę porywała mię przez 

wspaniałe formy , w jakie obfitował świat starożytny. 

Przypomnieliście sobie najważniejsze informacje o H .Sienkiewiczu 

i poznaliście  genezę ,,Quo vadis" . Jutro poznamy świat przedstawiony w powieści 

H. Sienkiewicza .

                            Zapraszam

17 komentarzy: