poniedziałek, 11 maja 2020

KLASA 7 B

11 MAJA 2020 R.

TEMAT: ZDANIE WIELOKROTNIE ZŁOŻONE

Do tej pory mówiliśmy o zdaniu złożonym, czyli takim , które zawiera 2 orzeczenia i 2 zdania składowe .

Poznaliśmy zdania współrzędnie złożone:

1) łączne                 Siedzę i piszę.
2) rozłączne            Pójdę albo zostanę.
3) przeciwstawne   Siedzę , ale nie piszę.
4) wynikowe          Uczyłem się , więc dostałem piątkę.

( UWAGA! Dopasujcie proszę do nich wykresy ze strony 195)


i zdania podrzędnie złożone:

1) przydawkowe      Spotkałam koleżankę ( którą?) , którą lubię.
2) dopełnieniowe     Dowiedziałem się ( o czym?), że jutro będzie padał deszcz.
3) okolicznikowe  :
- sposobu             Mów tak głośno ( jak?)   , żebym cię słyszała. 
- miejsca              Pójdę tam ( gdzie?)         , gdzie mnie oczy poniosą.
-czasu                  Wrócę do szkoły ( kiedy?), jak zakończy się kwarantanna.
- celu                    Poszłam do szkoły ( po co ?), aby wypożyczyć książkę.
- przyczyny          Nie byłam w szkole( dlaczego?) , ponieważ nie mogłam. 
- przyzwolenia    Poszłam do sklepu ( mimo czego ?) , mimo że padał deszcz.
- warunku            Przyjdę do ciebie ( pod jakim warunkiem?) , jeśli mnie zaprosisz. 
4)podmiotowe     Ten dostanie piątkę (kto?) , kto bezbłędnie rozpozna zdania.
5) orzecznikowe    Dominika jest taka ( jaka jest?) , że wszyscy ją lubią.

( UWAGA! Na stronie 193 znajdują się 3 wykresy, proszę podpiszcie je po kolei 1,2,3)

Do wszystkich zdań , jakie ułożyłam, pasuje wykres numer 3. Dopiszcie ten wykres do każdego zdania. Przeczytajcie na głos zdanie  pierwsze , zadajcie pytanie zapisane w nawiasie i odpowiedzcie zdaniem podrzędnym ( zapisanym na niebiesko).

W taki sposób analizujemy budowę zdań złożonych.

Teraz przechodzimy do zdań wielokrotnie złożonych.


Otwórzcie  podręczniki na stronie 232 i przeczytajcie wszystkie informacje o zdaniu wielokrotnie złożonym , a następnie przepiszcie poniższą  notatkę do zeszytu.




Zdanie wielokrotnie złożone jest zbudowane z co najmniej 3 zdań składowych.

Zdania mogą być połączone ze sobą współrzędnie i podrzędnie.

Wypowiedzenia wielokrotnie złożone są zbudowane z przynajmniej 3 wypowiedzeń  składowych

( zdań i równoważników zdań ).

PRZYKŁAD :

Siedzę, piszę i myślę .

1.zdanie główne
2. zdanie współrzędne do 1. łączne
3. zdanie współrzędne do 2. łączne

( UWAGA! Wykresy spróbujcie samodzielnie dopasować na podstawie wiadomości z książki  i dzisiejszego posta ).



Analiza zdania wielokrotnie złożonego:

1. Zaczynamy od podzielenia zdania na zdania składowe ( linią pionową) i policzenie ich.
( zdania poznajemy po obecności orzeczenia).
2. Następnie szukamy zdania głównego ( to jest zdanie, które nie jest podrzędne względem  innego zdania ).
3. Ustalamy , jakie relacje zachodzą między zdaniami składowymi,
4. Zadajemy odpowiednie pytania.
5. Wykonujemy wykres.
6. Dokonujemy opisu zdania wielokrotnie złożonego.



Zajmijmy się następującym zdaniem:

Kiedy wszedłem do klasy, ( kiedy?)ujrzałem dziewczynę,( jaką?) w której się zakochałem.


Analiza zdania:

2.zdanie główne
1.zdanie podrzędne do 2. okolicznikowe czasu
3. zdanie podrzędne do drugiego przydawkowe.
( wykres wykonujecie sami!)

Spróbujcie samodzielnie dokonać analizy poniższych zdań:

1)  Filmy ciekawią widzów i działają na wyobraźnię a losy bohaterów są dla nas motywacją.

2) Gdy poznajemy losy bohaterów filmowych, wydaje nam się, że są one bardzo podobne do naszych.

3) Kiedy czytamy książkę, możemy poznać życie bohatera,który wcześniej był tajemnicą.

4)Czytając książkę , możemy poznać życie bohatera,który wcześniej był tajemnicą.

5) Chłopiec nie słuchał zakazów ojca , bo nowa gra tak bardzo go zainteresowała , że nie mógł

przestać.



Rozwiązanie znajdziecie w zamieszczonym linku.

Proszę posłuchajcie wiadomości o zdaniach wielokrotnie złożonych .

https://www.youtube.com/watch?v=t7ufSo7Y5dM

Poniższy wykład dotyczy 3 zdań . Do obejrzenia polecam analizę zdania pierwszego. Drugie  zawiera imiesłowowy równoważnik zdania, a w trzecim występuje zdanie  wtrącone - są to więc zbyt trudne zdania . Polecam je tym uczniom, którzy opanowali materiał ze zdań złożonych w stopniu bardzo dobrym.

https://www.youtube.com/watch?v=wf0knyDLXHw


I to wszystko na dzisiaj.

Przypominam, że  od 25 maja omawiamy  ,,Quo vadis".

Zapraszam na lekcję online w środę o 10.00







16 komentarzy: