KLASA 7 B
11 MAJA 2020 R.
TEMAT: ZDANIE WIELOKROTNIE ZŁOŻONE
Do tej pory mówiliśmy o zdaniu złożonym, czyli takim , które zawiera 2 orzeczenia i 2 zdania składowe .
Poznaliśmy zdania współrzędnie złożone:
1) łączne Siedzę i piszę.
2) rozłączne Pójdę albo zostanę.
3) przeciwstawne Siedzę , ale nie piszę.
4) wynikowe Uczyłem się , więc dostałem piątkę.
( UWAGA! Dopasujcie proszę do nich wykresy ze strony 195)
i zdania podrzędnie złożone:
1) przydawkowe Spotkałam koleżankę ( którą?) , którą lubię.
2) dopełnieniowe Dowiedziałem się ( o czym?), że jutro będzie padał deszcz.
3) okolicznikowe :
- sposobu Mów tak głośno ( jak?) , żebym cię słyszała.
- miejsca Pójdę tam ( gdzie?) , gdzie mnie oczy poniosą.
-czasu Wrócę do szkoły ( kiedy?), jak zakończy się kwarantanna.
- celu Poszłam do szkoły ( po co ?), aby wypożyczyć książkę.
- przyczyny Nie byłam w szkole( dlaczego?) , ponieważ nie mogłam.
- przyzwolenia Poszłam do sklepu ( mimo czego ?) , mimo że padał deszcz.
- warunku Przyjdę do ciebie ( pod jakim warunkiem?) , jeśli mnie zaprosisz.
4)podmiotowe Ten dostanie piątkę (kto?) , kto bezbłędnie rozpozna zdania.
5) orzecznikowe Dominika jest taka ( jaka jest?) , że wszyscy ją lubią.
( UWAGA! Na stronie 193 znajdują się 3 wykresy, proszę podpiszcie je po kolei 1,2,3)
Do wszystkich zdań , jakie ułożyłam, pasuje wykres numer 3. Dopiszcie ten wykres do każdego zdania. Przeczytajcie na głos zdanie pierwsze , zadajcie pytanie zapisane w nawiasie i odpowiedzcie zdaniem podrzędnym ( zapisanym na niebiesko).
W taki sposób analizujemy budowę zdań złożonych.
Teraz przechodzimy do zdań wielokrotnie złożonych.
Otwórzcie podręczniki na stronie 232 i przeczytajcie wszystkie informacje o zdaniu wielokrotnie złożonym , a następnie przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu.
Zdanie wielokrotnie złożone jest zbudowane z co najmniej 3 zdań składowych.
Zdania mogą być połączone ze sobą współrzędnie i podrzędnie.
Wypowiedzenia wielokrotnie złożone są zbudowane z przynajmniej 3 wypowiedzeń składowych
( zdań i równoważników zdań ).
PRZYKŁAD :
Siedzę, piszę i myślę .
1.zdanie główne
2. zdanie współrzędne do 1. łączne
3. zdanie współrzędne do 2. łączne
( UWAGA! Wykresy spróbujcie samodzielnie dopasować na podstawie wiadomości z książki i dzisiejszego posta ).
Analiza zdania wielokrotnie złożonego:
1. Zaczynamy od podzielenia zdania na zdania składowe ( linią pionową) i policzenie ich.
( zdania poznajemy po obecności orzeczenia).
2. Następnie szukamy zdania głównego ( to jest zdanie, które nie jest podrzędne względem innego zdania ).
3. Ustalamy , jakie relacje zachodzą między zdaniami składowymi,
4. Zadajemy odpowiednie pytania.
5. Wykonujemy wykres.
6. Dokonujemy opisu zdania wielokrotnie złożonego.
Zajmijmy się następującym zdaniem:
Kiedy wszedłem do klasy, ( kiedy?)ujrzałem dziewczynę,( jaką?) w której się zakochałem.
Analiza zdania:
2.zdanie główne
1.zdanie podrzędne do 2. okolicznikowe czasu
3. zdanie podrzędne do drugiego przydawkowe.
( wykres wykonujecie sami!)
Spróbujcie samodzielnie dokonać analizy poniższych zdań:
1) Filmy ciekawią widzów i działają na wyobraźnię a losy bohaterów są dla nas motywacją.
2) Gdy poznajemy losy bohaterów filmowych, wydaje nam się, że są one bardzo podobne do naszych.
3) Kiedy czytamy książkę, możemy poznać życie bohatera,który wcześniej był tajemnicą.
4)Czytając książkę , możemy poznać życie bohatera,który wcześniej był tajemnicą.
5) Chłopiec nie słuchał zakazów ojca , bo nowa gra tak bardzo go zainteresowała , że nie mógł
przestać.
Rozwiązanie znajdziecie w zamieszczonym linku.
Proszę posłuchajcie wiadomości o zdaniach wielokrotnie złożonych .
https://www.youtube.com/watch?v=t7ufSo7Y5dM
Poniższy wykład dotyczy 3 zdań . Do obejrzenia polecam analizę zdania pierwszego. Drugie zawiera imiesłowowy równoważnik zdania, a w trzecim występuje zdanie wtrącone - są to więc zbyt trudne zdania . Polecam je tym uczniom, którzy opanowali materiał ze zdań złożonych w stopniu bardzo dobrym.
https://www.youtube.com/watch?v=wf0knyDLXHw
I to wszystko na dzisiaj.
Przypominam, że od 25 maja omawiamy ,,Quo vadis".
Zapraszam na lekcję online w środę o 10.00
Stanisław Z. 7b
OdpowiedzUsuńLinda R. 7B
OdpowiedzUsuńMilan P 7b
OdpowiedzUsuńBruno K. 7B
OdpowiedzUsuńJulia W. 7b
OdpowiedzUsuńOlek D. 7b
OdpowiedzUsuńWiktor C. 7b
OdpowiedzUsuńMarcelina.K 7b
OdpowiedzUsuńPola.J 7b
OdpowiedzUsuńSzymon.a 7b
OdpowiedzUsuńAlex B. 7B
OdpowiedzUsuńJagoda.M 7b
OdpowiedzUsuńKrzysztof S 7B
OdpowiedzUsuńBartosz.K 7B
OdpowiedzUsuńNikola H.7b
OdpowiedzUsuńTymoteusz P. 7B
OdpowiedzUsuń