środa, 6 maja 2020


KLASA 4B

6 MAJA 2020r.


Temat: Jak zapisać rozmowę?

Otwórzcie podręcznik na stronie 271 i 272 i przeczytajcie informacje o tym, jak zapisać rozmowę, a następnie przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu.

Rozmowa co najmniej dwóch osób na określony temat to dialog.
Najczęściej dialogiem nazywa się rozmowę bohaterów utworu literackiego, sztuki teatralnej lub filmu.

PRZYDATNE SŁOWA :

CZASOWNIKI:
powiedział
rzekł
zapytał
odpowiedział
przeprosił
poprosił
odrzekł
nalegał
oznajmił
przyrzekł
wydusił

SFORMUŁOWANIA:
Wydawało mi się, że chcesz powiedzieć…
Rozumiem, że….
Zrozumiałem to w ten sposób, że…
Według ciebie…

JAK ZAPISAĆ DIALOG?

1.Wszystkie wypowiedzi w dialogu zapisuj od nowej linii i rozpoczynaj od myślników.

2. Na końcu wypowiedzi postaw odpowiedni znak interpunkcyjny ( kropkę, znak zapytania lub wykrzyknik).

Przykład:
- Czy pożyczysz mi ,,Kajko i Kokosza. Szkołę latania”?
- Oczywiście, z przyjemnością.

3.Możesz zamieścić w dialogu informację o tym, kto uczestniczy w rozmowie i w jaki sposób mówi.  Jeśli takie informacje chcesz włączyć do wypowiedzi, musisz je wydzielić myślnikami.

Np.
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”? – zapytała Hania.
- Oczywiście, z przyjemnością – odpowiedziała Zuzia.

4.Jeżeli przed wypowiedzią zamieszczasz zdanie wprowadzające, zakończ je  dwukropkiem.

Np.
Hania  zapytała:
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”?

5. Możesz wprowadzić do dialogu dodatkowe sformułowania, które pokażą rozmówcy, że go słuchasz i starasz się zrozumieć jego słowa, na przykład:

- Zuzanno, jeżeli dobrze cię rozumiem, chcesz mi pożyczyć książkę pt.,,Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
A oto przykład rozmowy dwóch osób na określony temat:

  Po zakupach wstąpiłem na pocztę i ustawiłem się w kolejce do odbioru paczek. Od razu zauważyłem, że tuż przede mną stoi kolega z klasy, więc do niego zagadnąłem :
- Hej , co tutaj robisz?
- O, cześć Adasiu! Muszę odebrać paczkę od babci- powiedział Mateusz. – Na szczęście kolejka przesuwa się szybko- dodał.
- To super – ucieszyłem się. – Nie mam czasu, umówiłem się z Olkiem na szesnastą.
- A co będziecie robić? – zainteresował się Mateusz.
- Chcemy pograć w piłkę. Może dołączysz do nas?  -  zapytałem.
- Bardzo chętnie – odpowiedział Mateusz.
- To doskonale!- odrzekłem . W takim razie widzimy się o szesnastej na naszym boisku.
- W porządku, to jesteśmy umówieni – powiedział Mateusz, po czym podszedł do okienka.

Na zakończenie tej lekcji wykonajcie ćwiczenie 1 ze strony 272.

Zapraszam na drugą lekcję.

13 komentarzy: