KLASA 4B
6 MAJA 2020r.
Temat: Jak
zapisać rozmowę?
Otwórzcie
podręcznik na stronie 271 i 272 i przeczytajcie informacje o tym, jak zapisać
rozmowę, a następnie przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu.
Rozmowa co
najmniej dwóch osób na określony temat to dialog.
Najczęściej
dialogiem nazywa się rozmowę bohaterów utworu literackiego, sztuki teatralnej
lub filmu.
PRZYDATNE SŁOWA :
CZASOWNIKI:
powiedział
rzekł
zapytał
odpowiedział
przeprosił
poprosił
odrzekł
nalegał
oznajmił
przyrzekł
wydusił
SFORMUŁOWANIA:
Wydawało mi się, że chcesz powiedzieć…
Rozumiem, że….
Zrozumiałem to w ten sposób, że…
Według ciebie…
JAK ZAPISAĆ DIALOG?
1.Wszystkie wypowiedzi w dialogu zapisuj od nowej linii i
rozpoczynaj od myślników.
2. Na końcu wypowiedzi postaw odpowiedni znak interpunkcyjny
( kropkę, znak zapytania lub wykrzyknik).
Przykład:
- Czy pożyczysz mi ,,Kajko i Kokosza. Szkołę latania”?
- Oczywiście, z przyjemnością.
3.Możesz zamieścić w dialogu informację o tym, kto
uczestniczy w rozmowie i w jaki sposób mówi.
Jeśli takie informacje chcesz włączyć do wypowiedzi, musisz je wydzielić
myślnikami.
Np.
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”? – zapytała
Hania.
- Oczywiście, z przyjemnością – odpowiedziała Zuzia.
4.Jeżeli przed wypowiedzią zamieszczasz zdanie
wprowadzające, zakończ je dwukropkiem.
Np.
Hania zapytała:
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”?
5. Możesz wprowadzić do dialogu dodatkowe sformułowania, które
pokażą rozmówcy, że go słuchasz i starasz się zrozumieć jego słowa, na
przykład:
- Zuzanno, jeżeli dobrze cię rozumiem, chcesz mi pożyczyć
książkę pt.,,Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
A oto przykład rozmowy dwóch osób na określony temat:
Po zakupach
wstąpiłem na pocztę i ustawiłem się w kolejce do odbioru paczek. Od razu
zauważyłem, że tuż przede mną stoi kolega z klasy, więc do niego zagadnąłem :
- Hej , co tutaj robisz?
- O, cześć Adasiu! Muszę odebrać paczkę od babci- powiedział
Mateusz. – Na szczęście kolejka przesuwa się szybko- dodał.
- To super – ucieszyłem się. – Nie mam czasu, umówiłem się z
Olkiem na szesnastą.
- A co będziecie robić? – zainteresował się Mateusz.
- Chcemy pograć w piłkę. Może dołączysz do nas? -
zapytałem.
- Bardzo chętnie – odpowiedział Mateusz.
- To doskonale!- odrzekłem . W takim razie widzimy się o
szesnastej na naszym boisku.
- W porządku, to jesteśmy umówieni – powiedział Mateusz, po
czym podszedł do okienka.
Na zakończenie tej lekcji wykonajcie ćwiczenie 1 ze strony
272.
Zapraszam na drugą lekcję.
Vanessa W. 4b
OdpowiedzUsuńOliwier P. 4b
OdpowiedzUsuńSebastian Sz.4b
OdpowiedzUsuńEwa W 4b
OdpowiedzUsuńJakub S 4b
OdpowiedzUsuńAnastasja K 4-B obecna
OdpowiedzUsuńMichał P 4b
OdpowiedzUsuńArek S 4b
OdpowiedzUsuńMichał Skoroda4b
OdpowiedzUsuńKasper P.4b
OdpowiedzUsuńNataniel W 4b
OdpowiedzUsuńAisza.Sz4b
OdpowiedzUsuńBoguś M.4b.
OdpowiedzUsuń