środa, 28 października 2020

 

KLASA 8 B 

Zanim przejdziemy do lekcji, proszę obejrzyjcie prezentację na temat ,,Kamieni na szaniec".

Uzupełni ona Waszą wiedzę  o poznanej lekturze .


https://view.genial.ly/5ea9df43c6d9310d817d5eab/presentation-kamienie-na-szaniec



Temat: W służbie Małego Sabotażu i dywersji

( Lekcja dwugodzinna) 

 

Mały  Sabotaż polegał na pisaniu antyhitlerowskich haseł na murach , wysyłaniu ostrzeżeń kolaborantom , ośmieszaniu zarządzeń okupanta i dezorganizowaniu jego akcji propagandowych . Miał duże znaczenie psychologiczne. Jego celem było utwierdzenie ludności o istnieniu i działaniu ruchu oporu oraz o możliwości zwycięstwa pomimo niemieckich represji .

,,Chodziło o to ,by Niemiec widział i czuł, że pobity kraj nie został pokonany, że go jako okupanta nienawidzi. Chodziło o to , by dręczyć i niepokoić nieprzyjaciela unaocznianiem mu, że istnieją podziemne siły polskie ,   w każdej chwili gotowe do wyjścia na świat i do odwetu”.


Akcje Małego Sabotażu:

11. Akcja fotograficzna.

22..Akcja przeciw Paprockiemu.

33. Akcja kinowa.

44. Wpuszczanie gazu do lokali i sklepów dostępnych tylko dla Niemców.

55.,,Afera kopernikowska’’.

66. Zdejmowanie niemieckich flag.

77. Wieszanie polskich chorągiewek w święta narodowe.

88. Rysowanie znaków…

Dywersja:

1)Rozbrajanie niemieckich żołnierzy.

2) Odbijanie więźniów z transportu.

3)Wysadzanie mostów i torów kolejowych w celu uniemożliwienia  transportu broni.

4) Akcja pod Arsenałem.

5)Wykonywanie wyroków na szczególnie okrutnych gestapowcach.

 

Wybierz jedną akcję z Małego  Sabotażu i jedną dywersyjną i opisz je.

Do oceny wysyłają osoby z numerami: 1,2,3,4


 


17 komentarzy: