NAUCZANIE INDYWIDUALNE ( KLASA 4B OS)
6 MAJA 2020r.
Temat: Jak zapisać rozmowę?
Otwórz podręcznik na stronie 271 i 272 i przeczytaj informacje o tym, jak zapisać rozmowę, a następnie przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu.
Rozmowa co najmniej dwóch osób na określony temat to dialog.
Najczęściej dialogiem nazywa się rozmowę bohaterów utworu literackiego, sztuki teatralnej lub filmu.
PRZYDATNE SŁOWA :
CZASOWNIKI:
powiedział
rzekł
zapytał
odpowiedział
przeprosił
poprosił
odrzekł
nalegał
oznajmił
przyrzekł
wydusił
SFORMUŁOWANIA:
Wydawało mi się, że chcesz powiedzieć…
Rozumiem, że….
Zrozumiałem to w ten sposób, że…
Według ciebie…
JAK ZAPISAĆ DIALOG?
1.Wszystkie wypowiedzi w dialogu zapisuj od nowej linii i rozpoczynaj od myślników.
2. Na końcu wypowiedzi postaw odpowiedni znak interpunkcyjny ( kropkę, znak zapytania lub wykrzyknik).
Przykład:
- Czy pożyczysz mi ,,Kajko i Kokosza. Szkołę latania”?
- Oczywiście, z przyjemnością.
3.Możesz zamieścić w dialogu informację o tym, kto uczestniczy w rozmowie i w jaki sposób mówi. Jeśli takie informacje chcesz włączyć do wypowiedzi, musisz je wydzielić myślnikami.
Np.
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”? – zapytała Hania.
- Oczywiście, z przyjemnością – odpowiedziała Zuzia.
4.Jeżeli przed wypowiedzią zamieszczasz zdanie wprowadzające, zakończ je dwukropkiem.
Np.
Hania zapytała:
- Czy pożyczysz mi książkę pt.,, Kajko i Kokosz”?
5. Możesz wprowadzić do dialogu dodatkowe sformułowania, które pokażą rozmówcy, że go słuchasz i starasz się zrozumieć jego słowa, na przykład:
- Zuzanno, jeżeli dobrze cię rozumiem, chcesz mi pożyczyć książkę pt.,,Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
A oto przykład rozmowy dwóch osób na określony temat:
Po zakupach wstąpiłem na pocztę i ustawiłem się w kolejce do odbioru paczek. Od razu zauważyłem, że tuż przede mną stoi kolega z klasy, więc do niego zagadnąłem :
- Hej , co tutaj robisz?
- O, cześć Adasiu! Muszę odebrać paczkę od babci- powiedział Mateusz. – Na szczęście kolejka przesuwa się szybko- dodał.
- To super – ucieszyłem się. – Nie mam czasu, umówiłem się z Olkiem na szesnastą.
- A co będziecie robić? – zainteresował się Mateusz.
- Chcemy pograć w piłkę. Może dołączysz do nas? - zapytałem.
- Bardzo chętnie – odpowiedział Mateusz.
- To doskonale!- odrzekłem . W takim razie widzimy się o szesnastej na naszym boisku.
- W porządku, to jesteśmy umówieni – powiedział Mateusz, po czym podszedł do okienka.
Na zakończenie tej lekcji wykonaj ćwiczenie 6 ze strony 273 i prześlij je na mojego maila
agnieszka.swi@pracowniasp1.pl
agnieszka.swi@pracowniasp1.pl
ValeriiaB.4b
OdpowiedzUsuńAleks B 4B
OdpowiedzUsuń