piątek, 15 maja 2020

KLASA 7 S

15 MAJA 2020 R.

TEMAT:      CECHY SONETU      -     NA PODSTAWIE STEPÓW AKERMAŃSKICH

                          A.MICKIEWICZA


Adam Mickiewicz ( 1798 -1855)  wiosną 1825 r. dotarł do Odessy,która zachwyciła go swoją
egzotyką . Wielkie wrażenie wywarły na poecie trzy wycieczki po Krymie, zwłaszcza ostatnia,
odbyta  jesienią 1825 r. Podczas kilkutygodniowej podróży Mickiewicz podziwiał wspaniałe zabytki orientalnej architektury. Jego zachwyt wzbudziła bujna ,południowa roślinność.
Wszystkie te doświadczenia opisał w cyklu wierszy  Sonety krymskie. Utworem, który otwiera ten cykl są Stepy akermańskie.
Podmiot liryczny, którym jest wędrowiec, pielgrzym opisuje w nim swoją jazdę przez step, porównując ją do morskiej podróży.

Otwórzcie podręczniki na stronie 212 i zapoznajcie się z utworem.


A teraz posłuchajcie artystycznej interpretacji sonetu w wykonaniu Piotra Kajetana Matczuka

 https://www.youtube.com/watch?v=yEpQDhmeirE

Zapraszam do wysłuchania ciekawego wykładu  Pani Izabeli na temat ,,Stepów akermańskich".



https://www.youtube.com/watch?v=J5hL3IybBnU

Wysłuchajcie  też 4 odcinka ,,Umiem , bo rozumiem". Tu znajdziecie odpowiedzi do poleceń z dzisiejszej lekcji.

https://www.youtube.com/watch?v=9_8jx6RopeY

Proszę przepiszcie do zeszytu definicję sonetu:

Sonet to utwór o regularnej budowie i kunsztownym układzie rymów.
Składa się z czterech strof. Dwie pierwsze są czterowersowe i zwykle pełnią
funkcję opisową, a dwie ostatnie są trzywersowe i  mają charakter refleksyjny.

Stepy akermańskie to przykład liryki bezpośredniej .

Liryka bezpośrednia to typ liryki , w której podmiot liryczny ( ,,ja" liryczne)
bezpośrednio przedstawia świat swoich przeżyć w monologu o charakterze wyznania.

Zapiszcie proszę notatkę .

Wiersz A.Mickiewicza jest sonetem. Dwie pierwsze zwrotki mają charakter opisowy.
   Pierwsza ukazuje krajobraz dniem. Poeta, ukazując niezmierną przestrzeń stepu ,posłużył się
przenośnią:  ,,wpłynąłem na suchego przestwór oceanu"( ,,suchy ocean-"oksymoron).
Step porośnięty jest  bujną roślinnością- trawami, kwiatami, co oddał poeta za pomocą
pięknych metafor:,, Wóz nurza się w zieloność", ,,Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi".
Porozrzucane kępy burzanu przypominają wyspy otoczone wodami oceanu.
   Druga strofa ukazuje piękno stepu nocą, kiedy to na niebie gwiazdy -przewodniczki łodzi wskazują drogę podróżnikowi .
   Tę atmosferę piękna i harmonii rozległej krainy zakłócają dwie ostatnie strofy, które mają charakter refleksyjny. Podmiot liryczny nasłuchuje głosu z Litwy. Ta poetycka metafora służy podkreśleniu przywiązania do ojczystego  krajobrazu, mimo piękna egzotycznego pejzażu. Z drugiej strony jest to sygnał ostatecznego pożegnania z Litwą:,,Jedźmy , nikt  nie woła".
  Tematem wiersza jest tęsknota za  utraconą na zawsze ojczyzną.
Osoba mówiąca występuje w roli wędrowca,pielgrzyma, tułacza przywołującego wspomnienie
ojczyzny.

A teraz zadanie, o którym już wspomniałam ( BARDZO WAŻNE! Takie  zadania pojawiają się na

egzaminach)

Wypisz z utworu środki poetyckie  i określ ich funkcję ( Skorzystaj z filmiku ,,Umiem, bo 

rozumiem")

-epitety :
- porównanie:
- metafory:
-pytania retoryczne:
-hiperbole:
-oksymoron: suchy przestwór oceanu
- archaizm: kołysa 



Wysłuchajcie  hip-hopowej wersji  ,,Stepów akermańskich "w wykonaniu Eldo i wykonajcie

 ćwiczenie 12 ze strony 213 ( Dyskusję przeprowadźcie w parach , a jej  wyniki zapiszcie w  kilku

zdaniach).

  https://www.youtube.com/watch?v=vSqP1F21XJw


Na zakończenie posłuchajcie pięknej interpretacji muzycznej tekstu A.Mickiewicza

https://www.youtube.com/watch?v=7O65MTiNFNw

I to wszystko na dzisiaj.

    Środki stylistyczne wraz z ich  funkcją oraz wyniki  Waszej dyskusji zapisane w kilku

  ( ok.10 zdaniach)  w Dokumencie Google przesyłają na mojego maila tylko ochotnicy.

 Proszę tylko i wyłącznie  o prace napisane SAMODZIELNIE.

Czekam na nie do poniedziałku do godziny 8.00

Przypominam : Czytamy Quo vadis






16 komentarzy: