środa, 13 maja 2020

KLASA 7 B


13 MAJA 2020 R.


TEMAT: ZDANIE WIELOKROTNIE ZŁOŻONE - ĆWICZENIA


Zanim przejdziemy do ćwiczeń proponuję zajrzeć do epodręcznika i przypomnieć sobie, na czym 

polega analiza  zadania wielokrotnie złożonego .

 
  Teraz poćwiczymy analizę zdań wielokrotnie złożonych .

Proszę przepiszcie do zeszytu następujące zdania:  

1.Po długiej wyprawie dotarłem wreszcie do domu i opowiedziałem moim rodzicom , co się    

wydarzyło podczas wycieczki , na którą jechałem z wielką radością.

2.  Dziś cały dzień czytałem , odrabiałem lekcje, więc jestem już zmęczony.

3. Pójdziemy do sklepu , by kupić ubrania, które są nam potrzebne na zimę .

4. Wiedziałem , że przyjedziesz i mnie odwiedzisz w te wakacje.

5. Nie pytaj próżno,  bo nikt się nie dowie, jaki nam koniec gotują bogowie.

6. Wiadomo, że nauka jest dla Marty tym, czym sport dla Igora.

7. Wybiegłem na podwórko i rozglądałem się za Ramzesem, ale nigdzie nie mogłem znaleźć 

   kota, którego dostałem od koleżanki.

8. Siedziałem przy biurku, myślałem i udawałem, że odrabiam lekcje, które  zadała mi dziś 

   matematyczka.

9.Po jakimś czasie odwróciłem się od okna i usiadłem przy biurku, bo przypomniałem sobie , że    

muszę odrobić lekcje, skoro chcę jechać na wycieczkę,

10. Wiadomo, że jest to człowiek, do którego nie można mieć zaufania, 

bowiem wszystkich okłamuje.


Dokonajcie analizy zdań wielokrotnie złożonych. W tym celu:


1) Podzielcie zdania na zdania składowe ( linią pionową) i ponumerujcie je.

     Podkreślcie w nich orzeczenia.

2) Poszukajcie zdania głównego. 

3) Ustalcie, jakie relacje zachodzą pomiędzy poszczególnymi zdaniami składowymi,

zadajcie odpowiednie pytania.

4) Wykonajcie wykres.

5) Dokonajcie opis wykresu.






16 komentarzy: