NAUCZANIE INDYWIDUALNE ( KLASA 4B)
22 kwietnia 2020 r.
TEMAT: Co jest tematem wiersza pt .,,Motyl” Władysława Bełzy?
1. Zanim przeczytasz wiersz , zastanów się :
- co jest ważne, gdy spędzasz czas blisko przyrody?
- jak się wówczas zachowujesz?
- na co zwracasz uwagę?
2. Przeczytaj na głos wiersz pt.,,Motyl" Władysława Bełzy
( z podręcznika ze strony 253 ).
3. Opowiedz własnymi słowami :
*Co robią dzieci na świeżym powietrzu?
*W jakim są nastroju?
4. Przeczytaj wersy wydzielone cudzysłowem.
* Jak wyróżniony fragment wpływa na odbiór utworu?
5. Do kogo są skierowane dwa ostatnie wersy wiersza?
*Do jakiej refleksji skłaniają zawarte w nich słowa?
6. Jak myślisz, co jest tematem wiersza?
A teraz porównaj swoje odpowiedzi z poniższą notatką.
Jeśli się z nią zgadzasz, to wpisz ją do zeszytu.
Jeśli masz inne zdanie, zapisz je w formie notatki z dzisiejszej lekcji .
Tematem wiersza pt. ,,Motyl” jest zabawa dziewcząt i chłopców na świeżym powietrzu. Gonią oni motyle, która krążą nad nimi. Zabawie towarzyszy śmiech i radość.
Dwa ostatnie wersy skierowane są do chłopca, który przed chwilą złapał motyla. Skłaniają one do głębszych refleksji , do pytania , co stanie się ze złapanym motylem? Czy można łapać zwierzęta dla własnej przyjemności? Jak motyl lub inne zwierzęta mogą czuć się w niewoli? Czy ją przeżyją? Co czuje chłopczyk ? Czy łapanie i męczenie motyli dają mu radość?
Wiersz uczy nas szacunku do przyrody i zwierząt. Ukazuje, że łapanie zwierząt czy motyli nie jest dobrą formą zabawy. Nie można bawić się, krzywdząc innych- motyle, zwierzęta, bo one , tak jak i my, stanowią część przyrody.
Budowa wiersza:
- wiersz ma budowę stychiczną ( ciągłą, bez podziału na strofy)
- składa się z 10 wersów
- w każdym wersie jest po 10 zgłosek
- występują rymy dokładne, żeńskie o układzie krzyżowym
Narysuj proszę w zeszycie pięknego motylka.
ValeriiaB.4b
OdpowiedzUsuńAnastasja K 4-B obecna
OdpowiedzUsuńKasper P.4b
OdpowiedzUsuń