środa, 22 kwietnia 2020

   


KLASA 4 B 


22 kwietnia 2020 r.



TEMAT: Co jest tematem wiersza pt .,,Motyl” Władysława Bełzy?


1.    Zanim przeczytasz wiersz , zastanów się :

co jest ważne, gdy spędzasz czas blisko przyrody?

 -  jak się wówczas zachowujesz?

-  na co zwracasz uwagę?

2. Przeczytaj na głos wiersz pt.,,Motyl" Władysława Bełzy                 

( z podręcznika ze strony 253 ).

3. Opowiedz własnymi słowami :

*Co robią dzieci na świeżym  powietrzu? 

*W jakim są nastroju?


4. Przeczytaj wersy wydzielone cudzysłowem.

* Jak wyróżniony fragment  wpływa na odbiór utworu?

5. Do kogo są skierowane dwa ostatnie wersy wiersza? 

*Do jakiej refleksji  skłaniają zawarte w nich słowa?

6. Jak myślisz, co jest tematem wiersza?


A teraz porównaj swoje odpowiedzi z poniższą notatką. 

Jeśli się z nią  zgadzasz, to wpisz ją do zeszytu. 

Jeśli masz inne zdanie,  zapisz je w formie notatki z dzisiejszej lekcji .


   Tematem wiersza pt. ,,Motyl” jest zabawa dziewcząt  i chłopców na świeżym powietrzu. Gonią oni motyle, która krążą nad nimi. Zabawie towarzyszy śmiech i radość.
   Dwa ostatnie wersy skierowane są do chłopca, który przed chwilą  złapał motyla. Skłaniają one do głębszych refleksji , do pytania , co stanie się ze złapanym motylem? Czy można łapać zwierzęta dla własnej przyjemności? Jak motyl lub inne zwierzęta mogą czuć się w niewoli? Czy ją przeżyją? Co czuje chłopczyk ? Czy łapanie i męczenie motyli dają mu  radość?
    Wiersz uczy nas szacunku do przyrody i zwierząt. Ukazuje, że łapanie zwierząt czy motyli nie jest dobrą formą zabawy. Nie można bawić się, krzywdząc innych- motyle, zwierzęta, bo one , tak jak i my, stanowią część przyrody.


Budowa wiersza:  

- wiersz ma budowę stychiczną ( ciągłą, bez podziału na strofy)

- składa się z 10 wersów

- w każdym wersie jest po 10 zgłosek

- występują rymy dokładne, żeńskie o układzie krzyżowym


Na koniec lekcji proszę narysujcie motyla.

15 komentarzy: